maanantai 26. toukokuuta 2014

Omenatarhan hellemekko

Minulla oli mukava viikonloppu: lämmin, aurinkoinen ja vailla huolia. Vaikka kesälomaan on vielä aikaa, sai kaksi rantapäivää, aurinkorasvan tuoksu ja uiminen aikaan oikean lomafiiliksen. Lämmön ja auringon houkuttelemana ompelin itselleni hellemekon. Mekon niityn laidalla istuskeluun ja kotoiluun, molempiin tasapuolisesti.

Mekko oli superhelppo tehdä. Erillisen yläosan rypytin kuminauhalangalla, jonka jälkeen yhdistin sen helmaosaan. Huolittelujen jälkeen lisäsin mekkoon solmittavan niskalenkin. Kankaan olen ostanut EK:sta. Ohutta puuvillaa, juuri tähän tarkoitukseen sopivaa. 


Mekon kuvauksen suhteen minua onnisti. Helsingin kaupungin omistama vanha omenatarha ovasi porttinsa viikonlopuksi. Tarhan 400 kukkivaa hedelmäpuuta sekä pitkä, luonnon tilassa oleva ruohikko tarjosivat satumaiset olosuhteet kuvaamiseen. Edes polttavat nokkoset eivät haitanneet - satojen kukkivien puiden tuoksu ja kauneus veivät voiton. 


Syksyllä olen kerännyt ja syönyt puutarhan omenoita. Tällä kertaa minulle maistuivat mansikat. 


Mitä on nää tuoksut mun ympärilläin? 
Mitä on tämä hiljaisuus? 
Mitä tietävi rauha mun sydämessäin
niin suuri ja outo ja uus.
Minä kuulen kuin kukkaset kasvavat
ja metsissä puhuvat puut. 
Minä luulen nyt kypsyvät unelmat
ja toivot ja touot ja muut. 
Kaik on niin hiljaa mun ympärilläin. 
Kaik on niin hellää ja hyvää. 
Kukat suuret mun aukeevat sydämessäin 
ja tuoksuvat rauhaa syvää. 

-Eino Leino-




6 kommenttia:

  1. Ihanat kuvat ja kaunis mekko. Toivottavasti saadaan lämpö ja aurinko pian takaisin, että tarkenee taas istuskella mekossa niitynlaidalla. :)

    VastaaPoista
  2. Tämä on oikea kesämekko. Kaunis kangas ja mukavan mallinen. Ihana omenatarha! :)

    VastaaPoista
  3. Oi kun kaunis hellemekko ja kuvasi ovat ihania. Voi kun aurinko lämmittäisi pian taas niinkuin viikonlopunkin aikaan :)

    VastaaPoista
  4. Kieltämättä tänään on ollut aika vilakka keli, kylmyys on käynyt luihin ja ytimiin. Mutta eiköhän tuo vielä kesäksi muutu, niinhän se on aina ennenkin tehnyt.
    - Ja kiitos. Pidän itsekin näistä kuvista, niistä välittyy illan tunnelma. :-)

    VastaaPoista
  5. Hurjan kaunis mekko ja ihanat kuvat kauniissa maisemissa.

    VastaaPoista