tiistai 24. helmikuuta 2015

Pussukkapula


Olen pussukoiden ja pikkukukkaroiden suurkuluttaja. Rahojen ja pankkikortin kuljettamiseen riittää yksi kukkaro, mutta minä tarvitsen kukkaroita muuhunkin - niihin kun saa laitettua talteen kaikkea maan ja taivaan väliltä. Laukussa on hyvä olla pussukka silmälasien puhdistusliinaa varten, laastaripussukka, kukkaro uimahalli- ja kuntosalikorteille sekä monelle muulle tuiki tarpeelliselle tilpehöörille. Aika ajoin tarvitsen vähän suurempaa kukkaroa kännykän, avaimien ja rahoja säilytyspaikaksi.

Minua on kuitenkin vaivannut pussukkapula. Minä, joka olen toisille kukkaroita lahjaksi tehnyt, en ole saanut ommeltua niitä itselle. Pari viikkoa sitten päätin korjata tilanteen ja kurkkasin palakangas-laatikkooni. Nyt minulla on kolme uutta kukkaroa; kaksi pienempää ja yksi isompi.


Melkeinpä luulen, että sain avattua kukkaronteko-jumin. Näitä, tai ainakin jonkin näköisiä pussukoita taitaa syntyä lisää. Sellainen tutina minulla on! 



9 kommenttia:

  1. Minäkin olen pussukkaihminen. Näitä nipsukukkaroita minun pitäisikin harjoitella tekemään. Yhtenä keväänä tein muutaman, mutta niistä ei tullut oikein hyviä. Jotenkin se pussin suu oli liian tiukka jokaisessa, vaikka kuinka muokkasin sitä kaavaa. Sinulla on nämä niin onnistuneen näköisiä. Ja kauniista kankaista. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Pikku Akka! :-)
      Minä olen käyttänyt pikkukukkaroiden pohjalla Pientä kivaa - blogin ohjetta. ( http://pientakivaa.blogspot.fi/2009/06/ohjetta-ja-vahan-muutakin.html ) Oma kaavani on hieman tuota korkeampi ja pikkuisen kapeampi, saumavarat 0.5cm tai jopa hieman alle. Kokeilepa uudestaan, takuulla onnistut! :-)

      Poista
  2. Kauniita ja niin tarpeellisia. Minäkin olen noita kokeillut tehdä, osa on onnistunut ja osa ei;-) . Miten teit tuon leukojen suhteen, puristitko ne kiinni? Olen joskus liimannut nyörin reunaan ja änkenyt ne leukojen sisälle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vuosi sitten tekemissäni lahjakukkaroissa liimasin reunan ja puristin liiman kuivuttua vielä pihdeillä leukoja tiukemmiksi. Nämä olen kiinnittänyt pelkällä liimalla. Isoon pussukkaan ompelin vinonauhaa sisäosaan, mutta pikkukukkaroihin en ommellut mitään ylimääräistä. Liimana olen käyttänyt Cascon vedenkestävää liimaa (punainen putkilo), tuntuu hyvin pitävän.
      Kiitos, Kanneli kommentista! :-)

      Poista
  3. Kivat pussukat, tykkään noista kankaista todella paljon! Minäkin olen vannoutunut pussukoiden käyttäjä, tykkään kun laukusta löytää helposti kaiken tarvitsemansa ja tavarat pysyvät siisteinä. Tosin yhtään en ole vielä itse tehnyt, pitäisi rohkaista mielensä kokeilemaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pussukat ovat parhaita, niin se vain on. :-D Kokeilepa sinäkin näiden tekoa, itse olen käyttänyt apuna Pientä kivaa -blogin ohjetta. ( http://pientakivaa.blogspot.fi/2009/06/ohjetta-ja-vahan-muutakin.html) Omat kukkaroni ovat hieman (mutta vain hieman) kapeampia ja jonkin verran korkeampia.
      Kiitos, Hanna Mi sinulle! :-)

      Poista
  4. Pussukoita tarvitaan aina! Minä olen tehnyt noita kouluaikana, mutten sen jälkeen, pari kehystä pitäisi kyllä olla tallessa jossain. Koulussa ommeltiin siksakilla aina paperinarua tuohon mihin kehys tulee ja sitten kevyesti puristettiin kiinni sellaisella hienolla laitteella, jonka nimeä en enää muista. Olen miettinyt, että millä sitä voisi kotona puristella ilman että tulee lommoja, mutta tuo liimahan onkin kätevä juttu - kiitokset siis vinkistä!

    VastaaPoista