keskiviikko 23. syyskuuta 2015

Marenkinen omenapiirakka


Tänä syksynä tuntuu olevan huonosti omenoita. -Kukaan ei ole ainakaan tuskaillut nääntyvänsä valtaisan omenasadon alle. Koska rakastan keitetyn omenan tuoksua, ostin kaupasta pussillisen kotimaisia omenoita ja keitin niistä hieman hilloa. Osan hillosta käytin Ellan reseptit-blogista löytyneeseen omena-marenkipiirakkaan, osan laitoin pakastimeen talvea odottamaan. 


Millainen omenapiirakka on sinun herkkuasi? Tässä ohjeessa minua houkutti marenki sekä omenan ja sitruunan yhdistäminen. Hieman ohjetta muuttelin; käytin enemmän sitrunaa ja kanelin määrää puolestaan vähensin. Hyvää oli, sopivan mehukasta ja sitruunan ansiosta mukavan kirpsakkaa. Seuraavaan piirakkaan laittaisin tosin hieman lisää kanelia - minä kun kuulun heihin jotka pitävät kanelin mausta. 

Näihin syksyisiin tunnelmiin lopettelen tällä erää. Mukavaa ja aurinkoista loppuviikkoa! 

18 kommenttia:

  1. Marenkinen omenapiirakka kuulostaakin jo niin herkulliselta!

    VastaaPoista
  2. No, NAM! Minun suosikkiomenapiirakka on "Amerikan mummon omenapai". Löytyisköhön resepti netistä. Minun reseptivihkosta se ainakin löytyy. :)

    ps. Tuo värisevä sivupalkki vasemmassa reunassa on muuten mun migreenille niin paha, etten melkein pysty käymään sun blogissa tai jäädä ainakaan höpisemään tänne. :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitääpä etsiä löytyisikö netistä ohje tuohon sun suosikkipiirakkaan. :-) Mutta mainitsemasi värinä... Mulla sivut näkyvät täysin normeina. Onko jollain toisella samanmoinen ongelma kuin Pikku Akallla? :-/

      Poista
    2. Ei mulla muiden blogeissa värise, mutta sulla värisee tuo "näitä seurailen"-lista. Muut reunajutut eivät värise. Apua, onko mun silmissä joku vika?

      Poista
    3. Oli pakko katsoa tabletiltakin, miltä se sivupalkki näyttää. Ei se tabletilla värise. Miksi se sitten tällä läppärillä värisee? Mur!

      Poista
    4. Ihan ystävätkin valjastin tänään tähän värinäseurantaan :-D eivätkä mitään erikoista huomanneet. Mikähän on vikana kun sun näytöllä moista tekee? Kukahan osais nyt neuvoa?

      Poista
    5. No, antaa väristä. :) Tuossa se tärisee. :) Käyn täällä silti. Ilmoitan, jos se jollain kerralla ei enää värisekään. :D

      Poista
    6. Mulla niin säälittää tuo sun ongelma. <3 Poistaisin jos osaisin mut maalaisjärki sanoo et oisko kenkkuilija sun läppäri? Nyt tarvis jonku viisaamman tietämystä tähän. Mut kiva jos jatkat vierailujasi, sinä vakiokävijä!

      Poista
  3. Voi, täällä ilmoittautuu yksi joka harmittelee valtaisaa omenasatoa! En ole vielä yhtään ehtinyt hilloa keittämään (ja omppuhillo on mun lepparia!) ja niitä on roudattu jo satoja litroja peuroille.. :( Pahalta näyttää etten paljon mitään saa aikaiseksikaan ja sekös harmittaa.. Hassua, että meillå on näik valtavasti omenia( osa on kyllä ihan tosi pieniä) kun on muka huono omenavuosi..
    Minulla näkyy sivupalkki myös ihan normaalisti, ei näy mitään värinöitä..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi Raisa... Jos vähän lähempänä asuisitte tulisin kiireen vilkkaa teille ompputalkoisiin ja toisin ystäviä mukanani. Mutta välimatka, se on liian pitkä - harmi! Tsemppiä teidän vauva-arkeen, se varmasti vie nyt aikaa ja energiaa! <3

      Poista
  4. Vastaukset
    1. Totta, tämä oli kyllä makoisaa. Pitäiskö mun seuraavaan piirakkaan käyttää kanelitankoa peruskanelin sijaan? Saisinko niin paremman maun?

      Poista
  5. Ei muuten näy mitään värinöitä...
    Omenapiirakka on kyllä hyvää. Kuulostaapa mielenkiintoiselta sinun yhdistelmäsi:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Omenapiirakan lisäksi pidän valtavasti omenapaistoksesta. Sitäkin pitää aina syksyisin tehdä. :-)

      Poista
  6. Oi nam! Kinuskikissan omenavaniljamascarponepiirakka on myös melko namia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla onkin nyt kaksi omenapiirakkaa testattavien piiraiden listalla. Tämä sinun suosikki ja Pikku Akan Amerikan mummon omenapai. Herkkuja siis tiedossa... :-)

      Poista
  7. Voi nam sentään! Herkullisen kuuloinen piirakka. Tänä vuonna ei omenoita tullut. Yleensä saan niitä anopilta kassikaupalla ja samoin ystävältä. Oma puu tuotti kokonaiset 7 omenaa (tosin ensimmäinen vuosi, kun saimme siitä omenoita). Minä tykkään yhdestä muistaakseni Valion kermapurkissa olleesta ohjeesta. Ehkä se on Valion sivuilla, mutta en kyllä muista nimeä. Aika vaihdellen tulee tehtyä omenapiirakoita eri resepteillä, mutta tuo oli muistaakseni aika nopea ja hyvä.

    VastaaPoista